Badania satysfakcji – dobre praktyki reagowania na negatywne opinie

 

Badania satysfakcji klienta nie powinny być próbą budowania ego przedsiębiorcy, który pragnie uzyskiwać tylko same pozytywne opinie. Oczywiście im ich więcej, tym lepiej świadczy to o podejściu do klientów oraz o produktach lub usługach. Wartościowe są jednak również opinie negatywne, które uważnie przeanalizowane, pozwalają poprawić jakość obsługi i zbudować silniejsze fundamenty codziennej działalności firmy.

 

Negatywne opinie – pokaż, że ci zależy

Klient pozostawiający negatywną opinię powinien być zawsze potraktowany z szacunkiem. W przypadku badań satysfakcji za wyrażenie niepochlebnej opinii również trzeba podziękować i pokazać, że firmie zależy na tym, by swój błąd naprawić.

Przede wszystkim negatywna odpowiedź nie może nazbyt długo oczekiwać na reakcję firmy. Jeśli czas odpowiedzi będzie liczony w minutach, wówczas można nie tylko uratować relację z klientem, ale nawet zbudować z nim długofalowy kontakt i zmienić go w orędownika marki. Do tego niezbędna jest jednak duża doza empatii.

 

Co zrobić z negatywnymi opiniami?

Jeśli w badaniu satysfakcji pojawi się wiele negatywnych odpowiedzi, wtedy przede wszystkim trzeba uważnie je przeanalizować. Nie można traktować ich pobieżnie, co jest niestety błędem wielu firm niewyciągających z nich wniosków. Jak do nich jednak podejść?

  • Przeanalizuj dokładnie negatywne opinie uzyskane w badaniu satysfakcji klienta.
  • Pogrupuj je według kategorii, np. niezadowolenie z jakości produktu, niezadowolenie z obsługi klienta itp.
  • Wyciągnij wnioski, czyli opracuj plan naprawczy, by poprawić każdy z tych obszarów.
  • Zmierz swoje działania, czyli kontynuuj przeprowadzanie badań satysfakcji.

Znakomitym narzędziem do badania satysfakcji klientów jest wskaźnik NPS, który pozwala sprawdzić nie tylko poziom zadowolenia, ale w przypadku negatywnych ocen, uzyskać pogłębione odpowiedzi. Takie rozwiązanie proponuje m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, które opracowało aplikację o nazwie SurvGoTM. Co istotne, na jej wdrożenie mogą pozwolić sobie również mniejsze przedsiębiorstwa, ze względu na niewielkie koszty.

Badania ankietowe od 4 zł.