Ankiety mogą być przeprowadzane na wiele sposobów, za pomocą telefonów, Internetu, czy też bezpośrednich spotkań. Dzięki przeprowadzaniu ankiet można w szybki oraz prosty sposób zebrać poszukiwane informacje. Warto, więc wiedzieć jakie aspekty możesz zbadać za pomocą ankiety dotyczącej świadomości marki.
Jak tworzyć skuteczne ankiety dotyczące świadomości marki?
Bez względu na wielkość firmy, należy zawsze być o krok przed konkurencją i klienci powinni być świadomi odnośnie Twojej marki. Istnieje wiele różnych działań marketingowych, które służą do poprawy świadomości marki, ale trzeba wiedzieć, jak dobrze są one wykonywane. Wysyłanie ankiety do klientów i potencjalnych klientów jest jedną z najlepszych metod mierzenia świadomości marki. Ankiety umożliwiają Ci skontaktowanie się z różnymi grupami osób, w zależności od tego, od kogo chcesz uzyskać informacje.
Zapamiętanie marki
Zapamiętywanie marki to zdolność klientów do przypomnienia sobie nazwy Twojej marki w odpowiedzi na pytanie o kategorię produktu. Jeśli działasz na zatłoczonym rynku, warto nad tym popracować. Osiągnąłeś świadomość marki, jeśli twój klient przypomina sobie nazwę twojej marki bez pomocy. Jeśli Twoja nazwa nie jest rozpoznawalna, to musisz podjąć kroki, aby Twoi klienci przypomnieli sobie nazwę Twojej marki bez żadnych podpowiedzi. Rozpoznawalność marki możesz zmierzyć poprzez wysłanie ankiety.
Tożsamość marki
Chodzi o to, jak organizacja odróżnia się od swoich konkurentów. Różnicowanie pomaga odbiorcom zrozumieć kim jesteś, natychmiast przypomnieć sobie Twoją markę i pomaga również w budowaniu kapitału własnego marki. Organizacje, które mają silną tożsamość marki, zazwyczaj odnoszą sukcesy i mają wielu klientów, którzy są ich zwolennikami.
Wizerunek marki
Wizerunek marki mówi o rzeczywistym postrzeganiu przez klientów marki, który powinien być zgodny z tożsamością marki. Jest to jeden z powodów, dla których należy regularnie przeprowadzać ankiety wśród swoich klientów. Budowanie marki jest ważne, ponieważ ludzie opierają swoje decyzje zakupowe na jej podstawie, ponieważ wzbudza ona zaufanie. Każdy byłby ostrożny w inwestowaniu w nową markę, ponieważ nie jest pewien, czy rozwiąże ona jego problem w wystarczającym stopniu.
Profil klienta
Czy Twoja grupa docelowa jest właściwie zdefiniowana? Jeśli sprzedajesz sprzęt przemysłowy, na pewno nie możesz oczekiwać, że Twoja grupa docelowa będzie na Instagramie. Możesz znaleźć kilka z nich na Instagramie na pewno, ale na pewno nie jest to właściwe miejsce, aby skoncentrować swoje wysiłki marketingowe. Bez względu na to, jaki rodzaj produktu, czy usługi sprzedajesz, będziesz miał 3-4 typy klientów, którzy są Twoimi idealnymi klientami. Zadaj pytania różnym interesariuszom, aby upewnić się, że uzyskasz profil idealnego klienta. Zapytaj swoich klientów o następujące kwestie:
- Czym się zajmujesz?
- Gdzie pracujesz?
- Dlaczego chcesz nasz produkt?
- W jaki sposób dokładnie Ci on pomaga?
Powyższe pytania mogą mieć charakter otwarty, co pozwala wyrazić się respondentowi.
Poprzez przeprowadzenie ankiety możesz zebrać wszystkie istotne informacje na temat tego, jak poszczególne osoby postrzegają Twoją markę. Pamiętaj, że jeśli chcesz przeprowadzić profesjonalne badanie, a nie masz do tego wystarczających narzędzi, bądź wiedzy to istnieją takie firmy, jak Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, które zajmują się realizacją wszystkich typów ankiet.