W kwestiach powiązanych ze skutecznym zarządzaniem posiadanymi zasobami warto zwrócić uwagę na głos klientów, którzy są obiektywnymi obserwatorami rynku. Badania opinii klientów mają na celu zwiększenie trafności podejmowania decyzji, a także usystematyzowanie wiedzy na temat kondycji firmy. Konsumenci stają się partnerami, którzy posiadają swój głos w sprawach firmy.
Opinie konsumentów przekuwa się w informacje
Istotnym jest przeobrażenie roli klienta w rolę partnera. Dzięki dostrzeżeniu tej różnicy możliwym jest określenie znaczenia konsumenta-partnera dla rozwoju własnej firmy. Co warto zaznaczyć nie zmienia to faktu, iż klient jest kapryśny, zmienny, a przy tym zawsze wymagające. Dzięki badaniom opinii klientów można:
- zwiększyć sprzedaż produktów;
- dostosować swoją ofertę do skonkretyzowanych potrzeb klientów;
- zyskać obiektywną perspektywę patrzenia na własnej działania;
- zrozumieć nastawienie klientów;
- podnieść standardy obsługi.
Klientów należy zdobyć
W aspekcie dbania o wizerunek swojej firmy bardzo ważne jest trafianie do określonej grupy odbiorców z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Wśród źródeł instytucjonalnego przekazywania informacji wyznacza się promocję, reklamę oraz edukację konsumentów. Mówiąc o promocji przytacza się kompozycję promotion-mix, która składa się z:
- reklamy;
- aktywizacji sprzedaży;
- merchandisingu;
- sprzedaży bezpośredniej;
- sponsoringu;
- public relations.
Badania, które pozwalają działać dalej
Promocja polega na stworzeniu odpowiedniego wizerunku produktu w świadomości klienta. Koncentruje się ona na przekazywaniu informacji i rozwoju wiedzy o produktach, a także umacnianiu pozytywnego wizerunku firmy i rozwoju popytu na oferowany asortyment. Z wykorzystaniem badań opinii klientów można:
- określić efektowność podejmowanych działań;
- wskazać obszary szczególnie ważne dla ankietowanych;
- dokonać analizy strategii rozwojowej.
Największą zaletą podejmowanego projektu badawczego jest inspirowanie do pogłębiania dalszej wiedzy w obrębie wybranego tematu.
Wspólnie osiągnąć cel
Wiedząc o tym, że zachowania konsumpcyjne kształtowane są przez postawy konsumenta należy w szczególny sposób dbać o podtrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. Sposobem na to są badania opinii klientów, które stanowią formę zapoznawania się ze zdaniem konsumentów-partnerów, a przy tym odpowiadają za utrzymywanie kontaktu skupiającego się na potrzebach i celach każdej ze stron.